Jan Goor (71) nog altijd onderdeel van Roordink


Hij is 71 jaar, maar stilzitten is er voor Jan Goor niet bij. Als monteur staat hij nog steeds als oproepkracht op de loonlijst van Roordink Bedrijfswagens. Als het aan hem ligt, komt daar de komende jaren geen verandering in.

Sleutelen, sleutelen en nog eens sleutelen. Dat is wat Jan Goor het liefst doet. Anno 2019 doet hij dat niet langer in de werkplaats met collega’s, maar in zijn eentje, achterin de nieuwbouwhal. Hier staan een Volkswagen busje, twee MAN landbouwtrekkers en vier glanzende oldtimer MAN trucks, waarvan de oudste een MAN 515 is uit 1955. Stuk voor stuk eigenhandig door hem gerestaureerd en volledig rijwaardig gemaakt. Het is het resultaat van de liefhebberij van wijlen Gijs Roordink, vertelt Jan. Tijdens zijn hele werkzame leven bij Roordink Bedrijfswagens kreeg hij de kans om zijn technische kennis en kunde te steken in het herstel van deze ‘oude baasjes’.

“Gijs en ik waren leeftijdgenoten. We scheelden drie weken. Hij was een gedreven baas, pakte alles aan en had altijd oog voor anderen. We hebben nooit onenigheid of discussies gehad.”

Zijn carrière als monteur bij Roordink ging van start in 1984, toen Gijs Roordink polste of hij bij Roordink Bedrijfswagens wilde werken. Het nieuwe werkterrein voor hem en zijn collega (magazijnmedewerker Wout Veldhuizen) werd de werkplaats bij Kamphuis Transport & Expeditie, waar de ene na de andere MAN truck werd binnen gereden voor reparatie en onderhoud. Ze maakten lange dagen, blikt Jan terug, en na de verhuizing naar het huidige pand bestond het team monteurs in no time uit tien man. Jan werd gevraagd als werkplaatschef. “Ik moest klanten bezoeken. Problemen oplossen. Na zes jaar werd me dat teveel. Ik miste het sleutelen. Dat kon en wilde ik niet loslaten. Ik heb toen bij Gijs aangegeven dat ik weer fulltime wilde sleutelen. Hij had het wel in de gaten en gaf me groot gelijk.” Het is typerend voor de samenwerking met zijn werkgever, vindt hij. “Gijs en ik waren leeftijdgenoten. We scheelden drie weken. Hij was een gedreven baas, pakte alles aan en had altijd oog voor anderen. We hebben nooit onenigheid of discussies gehad.”

Andere tijden

Met kritiek heeft hij overigens nooit moeite gehad, vertelt hij. Dat is bij de jongere generatie monteurs anders. “Het lijkt wel of mensen tegenwoordig banger zijn om fouten te maken. Meer moeite hebben met commentaar op hun werk.” Ook zag hij verandering in het tijdstip waarop er gewerkt wordt. “Was het vroeger heel normaal om ‘s avonds tot tien uur door te werken, tegenwoordig is dat niet meer nodig en is de werkplaats twee uur eerder dicht. Er is meer tijd voor andere bezigheden dan werk, zowel bij de monteurs als bij de klanten.”


Als monteur besteedde hij twee dagen in de week aan het restaureren van de oldtimers die Gijs uit liefhebberij aankocht. Tegenwoordig gaat het alleen nog om het onderhoud, en daar spendeert hij wekelijks nog een aantal uren aan. Vier keer per jaar worden de klassieke trucks met behulp van een aantal oudere Roordink-collega’s de weg op gestuurd om een toeristische route te rijden, uitgezet door de Oldtimer Contact Groep (OCV). Zijn favoriet? Dat is de blauwe MAN 415 uit 1969. Rijdt nog als een zonnetje en ziet er uit om door een ringetje te halen. Het resultaat van vele, vele uren die Jan eraan besteedde. Fulltime sleutelen is er vanwege zijn leeftijd al een aantal jaren niet meer bij, vertelt Jan, en het tempo in de werkplaats zou hij niet meer kunnen bijhouden. “Maar lekker in mijn eentje sleutelen, hier achterin de hal? Ik denk niet dat ik zonder zou kunnen.”